fredag 24 maj 2013

Två äventyr på en dag

Idag har jag varit ute i 4,5 timmar och gått 16 km för att reka tre platser där jag funderar på att så småningom lägga ut en eller flera cacher. Av naturliga skäl kommer jag inte avslöja platserna redan nu.

Det första området bjöd på total besvikelse. Det var ett område mellan min tidigare bostad och härliga rådjursängar. Den platsen jag hade i åtanke var en av de få platser som verkligen gav mig harmoni. Jag minns att jag brukade gå dit med mina dåvarande daghundar och bara vara. Vi brukade stanna just där och ta en paus och bara njuta av lugnet som platsen gav.
Idag när jag var på väg dit möttes jag av en "väg" av trasig afsalt. Tänk er att någon tar sönder en asfaltsväg för att anlägga en ny och måste ha någonstans att göra sig av med den gamla asfaltsbråten. Jag möttes av den här bråten, och det tog aldrig slut. Jag hoppades att denna "väg" skulle passera min lilla idyll med god marginal, men någon har bulldozrat sig rakt igenom den och förstört lugnet. Jag blev så ledsen. Tårarna började falla och jag sörjde platsen som funnits och sen ville jag bara därifrån.

På väg till nästa plats nästan ramlade jag över ett underbart litet skogsparti som jag passerat många gånger, påväg till just plats nr 2, och som jag tycker absolut förtjänar en cache. Här ska jag placera en välkamouflerad cache har jag tänkt.

På plats nr 2 var det dags för rekande på allvar. Det är ett större skogsparti som jag tycker är oerhört förbisett, trots att det är ett naturreservat, och som jag skulle vilja placera cacher i just för att fler ska få upp ögonen för detta smultronställe. Det är en plats som förkroppsligar allt som jag tycker är svensk skog; en meandrande å omgiven av grönska under ett tak av tallkronor. Det finns mer som är speciellt med denna plats, men jag vill inte avslöja för mycket - det kommer med cacharna sen.
Självklart gick vi vilse, jag och hunden... Jag hittade en bra plats för en cache men måste tillbaka en gång till för att reka en till plats som jag tycker behövs för att besökare verkligen ska kunna uppleva det lilla reservatet till fullo. Jag ska också reka ett par waypoints; en p-plats och en startplats.

Här tog vi en längre paus, drack vatten, åt lite och vilade fötterna båda två. 

Plats nr 3 ligger i nära anslutning till plats nr 2 och är en fröjd att vistas i. Här finns picknickbord, grillplatser och kultur. Det är en svår plats att placera cacher i eftersom att den är så "städad"; platsen har ett syfte (utan att vara reservat) och de platser som är utmärkta för en geocache att gömmas vid är platser man av respekt för historien - inte bör röra. Resten av området är så "städat" och kalt att det är svårt att finna bra gömställen. Jag tror att jag hittade ett bra gömställe, mitt i området. Jag vill inte placera min/mina cache/-ar för långt ut i kanten - jag vill ju att besökarna upplever området och inte bara går förbi det för att komma till cachen.

Vägen hem var lång - 6 km - men vi gick så gott som raka vägen och stannade bara för att dricka vatten.

Äventyr nummer 2? Det kommer i ett annat inlägg. Ikväll ska jag och geocachare gitte.m ut och leta reda på vår första myst (mystery cache). Det är iaf tanken, och förhoppningen är att vi ska kunna finna och logga vår första myst. Roligt att göra det ihop, och nästan nödvändigt eftersom att den bara kan hittas i skymning/mörker och området vi bor i inte är direkt lugnt just nu med flera rån på en vecka.

På återseende! Happy hunting!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar