lördag 11 maj 2013

Ramskogen, Haningealpen och ett snabbt besök i Tyresta, 9 maj

På Kristihimmelfärdsdagen (röd dag) var sambon återigen iväg och fiskade (jag kommer länka hans fiskeblogg i högerkanten när han har uppdaterat den efter sin fiskevecka) så jag begav mig ut för en heldag med geocaching. Jag hade haft lite träningvärk efter långturen med cykeln dagen innan så jag lämnade cykeln hemma och begav mig mot Ramsjön i Ramskogen.

Min första anhalt var cachen Där regnbågen slutar som blev en bom för andra gången. För den cachen gäller samma som som min nästa anhalt Vendelsömalmsapan, att jag helt enkelt inte har de fysiska förutsättningarna för att nå eller sätta tillbaka cachen på sin plats.
Så, två bommar än så länge men nu var det dags att gå till skogs för att söka Ramsjön, ARVIDS SKATT och Jordkällaren.

Såhär såg stigen ut runt Ramsjön (där det fanns
stig vill säga), rätt blöt så gummistövlar...
... var ett måste.
Ramsjön visade sig vara en cache som tidigare varit slutmålet för en multicache (som numera är arkiverad) och jag förstår varför utläggaren valde denna plats. Den här cachen var en riktig utmaning och jag är glad att jag hade gummistövlar med mig.

Jag gick en bit från cachen efter jag hade loggat den,
för att ta ett foto på den underbara utsikten.
När jag planerar att vara ute en hel dag äter jag en ordentlig måltid 1 timme eller så innan jag beger mig ut, sen har jag alltid med mig en matsäck i två delar, den första äter jag efter att ha varit i rörelse i ca två timmar (ibland har jag en cache som mål innan jag tar fram matsäcken) och den andra delen äter jag efter ytterliggare 2-3 timmar beroende på hur mycket av den tiden jag har varit i rörelse.
Om jag tar cykeln till det området jag vill cacha i så har jag med mig ordentliga smörgåsar men inte så mycket mat att jag riskerar att få håll eller bli slö, då brukar jag ändå inte klara av att äta hela matsäcken. Om jag bara ska gå till fots brukar det räcka med en ordentlig frukost och sen lätta smörgåsar eller frukt vid två tillfällen och sen en ordentlig middag när jag kommer hem igen. En heldag betyder oftast ca 6 timmar på cykel och/eller till fots. Om jag ska vara ute längre tar jag med mig en extra måltid; t.ex. en frukt som jag äter antingen mittemellan de andra lite större delarna av matsäcken eller sist på dagen någon timme innan det bär av hemåt med cykeln. Jag kan varken gå/hajka eller cykla med för mycket mat i magen så dagens viktigaste matintag sker hemma före och efter en geocachingrunda.
Modern konst i all ära, men inget går upp mot vad naturen
har att bjuda på i all sin okonstlade enkelhet.
Efter dagens första funna cache och ett snabbt stopp för att inta första halvan av dagens matsäck begav jag mig vidare mot den lilla sjön Svartsjön som ligger jämte Ramsjön. Vid den här sjön fann jag ganska lätt ARVIDS SKATT. Till skillnad från Ramsjön är Svartsjön ingen riktig badsjö så även om det går en hel del vandringsleder i området som nyttjas av hundägare och glada pensionärer känns risken för att stöta på mugglare rätt liten. På väg bort från sjön fann jag cachen Jordkällaren.
Jag har en vän (gitte.m) som geocachar med barnvagn och det är ju rätt svårt att innan veta vilka cachar som går att nå utan att lämna barnvagnen så jag tänkte att jag skulle vara tydlig på den punkten när jag finner en cache som går att nå även med barnvagn. Jordkällaren är en sådan cache; bara man kommer förbi den vägbom som jag gick förbi när jag lämnade området Ramskogen via Svartsjön. Ni finner alla inlägg med barnvagnsvänliga cachar länkade i högerspalten under Etiketten Barnvagnsvänliga cachar och sist i inläggen kan ni se länken till just den/de cacharna, de länkarna går till geocaching.com där ni kan se på kartan var cachen finns.

Bilden talar nog för sig själv.
(Obs, jordkällaren på bilden är ingen spoiler.)
På väg mot Haningealpen korsades gränsen
till Tyrestas naturreservat.
När jag hade loggat denna barnvagnsvänliga cache och efter ett snabbt samtal till den fiskande sambon bestämde jag mig för att bege mig vidare mot Haningealpen och Tyresta by (multicache).
Haningealpen har en lite speciell betydelse för mig då det var den allra första cache som jag och sambon försökte oss på när vi började geocacha förra försommaren. Jag kommer ihåg det som om det var igår hur vi letade och letade och letade utan att finna. Den här gången antog jag utmaningen från en annan vinkel, bokstavligen, och jag gick nästan rakt på cachen. Så underbart! Min nemesis var besegrad!
Glad i hågen begav jag mig mot Tyresta nationalpark för att finna Tyresta by-multicachens information så att jag skulle kunna räkna ut koordinaterna till slutmålet. Jag fann infon, räknade ut allt helt rätt men glömde att uppkopplingen i området är urusel så jag hade inga möjligheter att veta vart jag skulle utan att först bege mig hemåt för att kolla upp koordinaterna. Jag insåg att jag inte skulle orka ut en gång till när jag väl tagit mig hem så jag bestämde mig för att komma tillbaka till denna en annan dag.
Stigen mot Ytterväggen var bitvis full med sly
men ändå lättare att ta sig fram på än den runt
Ramsjön.

Medan jag satt ner och räknade ut koordinaterna för multicachen åt jag min andra halva av matsäcken innan jag begav mig hemåt. På vägen hem tänkte jag svänga förbi Skolmuseet, Svartbäcken och Ytterväggen.
Ytterväggen var en bit in i skogen men låg relativt lättillgänglig ändå, den skulle vara en micro/nano och jag letade och letade, slet mitt hår och letade lite till innan jag tänkte "Ok, men nu hittar jag i alla fall hit".
Skolmuseet har jag gått bet på sååå många gånger tidigare att det börjar kännas löjligt så när jag hörde att Karp87 funnit den (som en av sina första) var jag tvungen att fråga om råd. Den här gången visste jag vad jag letade efter och efter att ha väntat ut några mugglare fann jag cachen utan problem.
Efter detta härliga avslut på rundan begav jag mig hemåt för ett mål mat, soffläge och planerande av kommande geocachingrundor.

Skolmuseet i Svartbäcken.
Dagen bjöd på 6 1/2 timme (11-17:30) utomhus varav mer än hälften i härlig skogsterräng, början till en mer ordentlig geocaching-bränna, 5 funna cachar och en insikt om vad som kan komma att krävas av min framtida hund.

Dagens loggade cacher
Ramsjön
ARVIDS SKATT
Jordkällaren
Haningealpen
Skolmuseet, Svartbäcken

varav Barnvagnsvänliga cacher
Jordkällaren
Skolmuseet, Svartbäcken

Happy hunting!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar