torsdag 23 maj 2013

Passade på att geocacha lite..., 22 maj

Igår var jag och besökte en vän som bor i Gubbägen och efteråt passade jag på att stanna i området ett par timmar för lite geocaching. Bland det bästa med geocaching tycker jag är att man tar sig en närmare titt på områden man kanske inte skulle bry sig om annars. Jag har ju t.ex. promenerat lite i Gubbängen och Tallkrogen tillsammans med min vän vid ett par tillfällen, men jag har inte riktigt lyft blicken och sett allt som finns; de underbart fina små husen som ligger i rader längs med små söta gator eller de fina ströv-, hundrastnings- och joggingområdena som finns och som täcker förvånansvärt stora områden.

Jag startade i Gubbägen, hittade tre cacher (Vattentornen, TREKANTIGA MINIGROTTAN, Sweden Rock 2) i Tallkrogen, passerade igenom Svedmyra längs med Herrhagsvägen tillbaka till Gubbägen för den sista cachen (Hundskogen). Jag var där vid middagstid (åkte hem vid 20-tiden) och det var en hel del folk ute - tre cacher jag sökte visade sig med största sannolikhet vara mugglade. Det är tråkigt, men sånt är livet. Vissa områden, som tätbebyggda områden som denna är ju definitivt mer utsatt för mugglare än t.ex. naturreservat.

De håller på att bygga om vattentornen som gett första cachen sitt namn, så jag var tvungen at ta mig förbi en del byggbråte för att komma till cachen. Förhoppningsvis blir det lite lättare när de är klara, och förhoppningsvis påverkar inte bygget cachen innan dess. Den var riktigt trevlig och typisk för de cachar jag söker upp, lite avsides men rätt lätt att hitta väl på plats.

Påvägen bort från cachen stötte jag på denna
helmysiga stentrappa.
 Den andra cachen TREKANTIGA MINIGROTTAN låg i ett område med varierande terräng, vilket troligtvis var det som påverkade min GPS för jag letade på helt fel ställe i tio minuter innan jag vidgade mitt sökområde ca 10 meter och till slut fann cachen i enlighet med ledtråden. Det är tråkigt när cacher blir genomsura som denna blev, jag lyckaded med nöd och näppe logga den fysiskt. 

Sweden Rock 2 var riktigt fyndig, den fick jag också leta efter en bra stund. Flera gånger fick jag backa ut från området och tänka om innan jag till slut fann den. Jag är riktigt impad och glad över att den inte har regnat bort. Den är cachen bjöd på en utmaning eftersom att den inte direkt ligger muggelbar men man syns lång väg när man letar, och det kändes svårt att "agera normalt", de flesta som gick förbi var hundägare men också unga tonåringar - två flickor stannade och observerade mig och jag kände hur jag blev stel och tänkte "Vad gör jag nu?". Jag körde lite på den "skumma" stilen och satte mig ner och låtsades som ingenting, log mot de när de tittade och sen satte jag mig på en bänk nära där de stod och de backade iväg från mig. Jag hoppas att de inte går dit och kollar vad jag gjorde, men jag tror att de precis kommit upp i åldern då de inte vill "smutsa ner sig" längre och låter bli.

Jag blir alltid lika facsinerad av såna här rotverk,
helt underbart.
Hundskogen var en trevlig cache. Relativt välbesökt område men cachen låg sådär lagom avsides så att man känner sig trygg med att leta och logga i lugn och ro. Hit skulle jag gärna komma tillbaka bara för att upptäcka alla slingor och själva skogen.

Loggade cacher
Vattentornen
TREKANTIGA MINIGROTTAN
Sweden Rock 2
Hundskogen

Jag skulle vilja säga att någon av dessa cacher var barnvagnsvänliga, men tyvärr måste jag nog lämna vagnen en aning för långt bort för att känna sig trygg.
Det finns en hel del cacher kvar i området som jag kommer att ge mig på någon dag, nästa gång jag tar gröna linjen till Gubbängen och har tid över tar jag en ny sväng. Den här gången gick jag ungefär 9 km, vilket inte alls kändes. Ni vet, man kollar GPSen hur långt det är till nästa cache och tänker bara på de siffrona "300m dit", "400m dit" etc och tänker inte ens på att kilometrarna man faktiskt går blir fler och fler. Håller man ett bra tempo mellan cacherna får man sig riktigt bra motion också.

Happy hunting!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar