onsdag 8 maj 2013

Trylen 3 maj


Fokuserad geocachare MillaSvens vid slutdestination Trylen.
Jag föredrar att cacha i skogen före att göra det i bostadsområden. Nu är det äntligen vår och skogarna är så gott som snöfria om än fortfarande lite blöta här och var. På vardagarna händer det att jag sticker iväg och tar med mig middagen ut, och precis det gjorde jag denna fredag. Jag hade ett antal cachar kvar att hitta kring Rudansjöarna här i Haninge så jag tog cykeln dit och gick sen till fots i skog och mark.

Jag började mitt äventyr med att finna en cache som jag och sambon gick bet på förra året, den som heter Maxinge-slingan och ligger vid Nedre Rudan. När jag öppnade cachen såg jag i loggen att min vän gitte.m hade loggat den bara 3 timmar tidigare samma dag, jag måste säga att det känns liiite bra att hon också fastnat för geocaching.
Maxinge-slingan är en slinga som handikapp- och barnvagnsanpassats och som går hela vägen runt sjön Nedre Rudan. Nedre Rudan är en populär fiskesjö som dock kräver ett (enligt mig ganska dyrt) fiskekort. Den här fredagskvällen satt en fiskare på nästan varje brygga. På flera platser runt sjön finns också grillplatser där det är tillåtet att grilla så gott som året runt. 

Efter det här bestämde jag mig för att försöka hitta min första multicache. En multicache är en cache som inte finns där den anges, på angiven plats finns istället en ledtråd som i sin tur leder en till antingen cachen eller ytterliggare en ledtråd. Den här cachen hette Rudan ängar och var i tre steg. Första steget gav mig ledtrådar som gjorde det möjligt att räkna ut koordinaterna för steg 2, så långt all väl. Jag hittad plats nr 2 och de ledtrådar som skulle ge mig koordinaterna till plats 3 - cachens tillhåll. Här gick jag bet. Det fanns så många sätt att räkna och när jag räknade ut koordinater som kändes som om de var inom lagom gångavstånd så tänkte jag "Yes!" och beslutade mig för att behålla de uppgifterna outforskade ett tag till, jag ville hitta Trylen och hinna tillbaka innan mörkret föll.

På vägen upp till Trylen passerade jag Rudans frisbeegolfängar och ett par ungdomar som grillade vid en av de angivna grillplatserna. Eftersom att de använde skogsmaterial (i ett naturreservat) för att grilla och eftersom att jag för tre år sen var tvungen att ringa 112 för att någon glömt just en glödande stock som satte glöd på kringliggande stockar, så fotade jag dessa ungdomar ifall de skulle ställa till med något. De såg att jag fotade de och det räckte för att de skulle lugna ner sig, för stunden iaf. (Jag var inte den enda som stannade till, jag fick sällskap av en joggare som saktade ner och stod kvar medan jag fotade grabbarna.)

Ett virrvarr av slingor och spår.
Trylen ligger längs med en 10km lång motionsslinga som vissa sträckor delar väg med mountainbike-slingan, så man får akta sig en aning och hålla sig in till kanten i skarpa kurvor. På vägen till Trylen mötte jag två kvinnor till häst som var snälla nog att ge mig anvisningar om hur jag skulle avvika från slingan för att komma till sjön.

Cachen är utlagd av scouterna och var tack och lov enkel att hitta. Förra året försökte jag hitta hit utan att lyckas och hade jag nu äntligen hittat hit så hade jag inte blivit glad över att behöva gå hem tomhänt. Vid sjön finns en rastplats och en grillplats där någon hade lämnat nästan en full säck grillkol, det fanns också riktigt mycket huggen ved för den som vill gå hela vägen dit och grilla. Jag hade inget att grilla med mig men jag hade en matlåda som jag åt sittandes på en berghäll. Åh vad jag njöt av den underbara utsikten. Trylen håller på att växa igen men såhär tidigt på våren innan växligheten tagit över på allvar fanns det gott om öppet vatten för solen att reflekteras i.

Det finns gott om sankmark som troligtvis var tillrinningsområden tidigare.
Sjöns söndra ände.
Utsikten från min matplats.
Sjöns mitt.
Sjöns norra ände.
Jag har faktiskt riktigt svårt att äta när jag är ute såhär, något som idag påminde mig om varför jag brukar ta med mig mackor och inte en sallad som måste tuggas länge... Avnjutas kanske någon skulle kalla det och om jag inte var på väg skulle jag nog avnjutit min sallad, men just nu - när solen snart skulle gå bakom träden - ville jag bara fortsätta min vandring och njuta av naturen på gående fot. Så efter en kvart på berghällen (hade nog blivit längre om jag inte cachat ensam denna kväll) gav jag mig iväg genom skogen och andra hälften av min kikärtssallad avnjöts flera timmar senare hemma i soffan.

Just ja, jag hittade en genväg hem från Trylen och bestämde mig för att ge mig ut efter multicachen Rudan ängar. Koordinaterna jag fått fram ledde mig dock helt åt fanders och långt bort från ängarna, så det blir till att ta med sig siffrorna hem och räkna om innan jag gör ett nytt försök.

Jag gick drygt 12km under mitt geocachingäventyr denna dag och tillsammans med de dryga 8km jag gick tidigare på dagen med promenadhunden Putte så är det inte så konstigt att jag känner mig lite trött i fötterna såhär dagarna efter.
Om vädret tillåter blir det geocaching på måndag den 6 maj igen!

Siffrorna markerar kilometrarna jag gick, vid 1 & 12 stod cykeln parkerad.
Loggade cachar
Maxinge-slingan
Trylen

Barnvänlig cache
Maxinge-slingan

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar