onsdag 29 maj 2013

Cykla och cacha - det är min grej!

Hittills har jag cyklat och cachat två dagar denna vecka; måndag och tisdag.

I måndags började jag i Handen här i Haninge och loggade snabbt både Torvalla & Vobba - Handen. Torvalla hade jag gett mig på en gång tidigare men letat förgäves efter, det visade sig sen (efter tips från annan cachare) att min GPS nollade lite åt fanders. Vobba-cachen gillade jag skarpt. Jag gillar cacher med lite tanke bakom och en givande beskrivning av varför cachen valdes att placeras ju där.
Efter handen-rundan begav jag mig mot Kolartorp för att följa järnvägen till Vega i förhoppningen att logga tre cacher längs den vägen. Den första cachen fick jag ge upp på (Amazonas) eftersom att min GPS inte riktigt ville.. jag letade över ett riktigt stort område, gick från flera håll, men fann ingenting. Riktigt trist.
Det kändes verkligen som att komma in i ett
mini-Amazonas med grönskan, fuktig luft
och fågelkvitter från alla håll.
Jag fortsatte längs med spåret och nästa cache (Handen järnväg 1) både hittades och loggades snabbt. Det var skönt efter första bommen att hitta en cache.

Vid Handens järnväg 1 fanns tusentals såna här Vinbärssnäckor,
som råkar vara mitt absoluta favoritdjur.

Nästa cache, den sista på dagens lista, var Handen järnväg 2 som inte hittades. Jag letade verkligen länge men loggade DNF till slut. Igår såg jag sen att den hade avaktiverats efter min DNF.
För att få lite omväxling har jag som regel att inte ta samma väg hem som jag tagit till sista cachen på en runda. Den här gången skulle jag nog backat. Jag fick ta mig över en byggarbetsplats och en trappa (som på min karta såg ut som en rak cykelbana).
Det blev till att lyfta cykeln helt enkelt...
På tisdagen valde jag att först cykla till Västerhaninge för att fylla på luft i mina cykeldäck, man kan ju göra det utanför Harrys cykel och motor. När jag ändå var åt det hållet tänkte jag försöka mig på Bergsplatå som skulle ligga inte så långt från en asfalterad infartsväg. Den var svår. Terrängfaktorn som angivits var 3 men jag skulle nog satt en 4. Någon hade loggat att de fann den en bit från nollan men att det var uppenbart var man skulle leta. Efter att ha letat runt nollan till leda så kollade jag tidigare loggar och utökade mitt sökområde. Jag hittade ett par "uppenbara" sökplatser, men inte då... jag fick gå därifrån utan loggad cache denna gång. Funderar på att ta med sambon ut och försöka mig på denna, han har en djävlar anamma när det kommer till såna här cacher som jag tror behövs.
Fin utsikt? Såhär mycket såg korta jag från bergsplatån.
Jag begav mig ut på cykelbanan igen och åkte bort mot Söderby för att kolla efter Handen nästa ytterliggare en gång. Jag har haft kontakt med CO som sa att den visst skulle vara på plats, men jag letade och letade och nu har jag gett upp den för ett bra tag framöver.
Nästa stopp blev Norra Söderby och cachen To Älgskit. Den här cachen var oerhört bra kamouflerad men jag fann den till slut. Och här fann jag min första TB (Travel bug) !! Jag kunde inte låta den ligga kvar.
Jag fann en Geokrety tidigare under våren, men det här var min första "riktiga" Travel bug, så den snappade jag upp (och loggade online att jag tagit den naturligtvis) och jag ska verkligen fundera på vart den ska hamna. Jag ska försöka att inte hålla på den alltför länge.
Min första loggade Travel bug!
Efter denna underbara upplevelse övervägde jag att cykla hem medan jag var på topp, men kvällen var ung och jag var inte så hungrig än (hade ätit en macka på bergsplatån) så jag cyklade vidare mot cachen Traditional Stash Vendelsö. Den var sannerligen en traditionell cache och den hittades snabbt.

På måndagen var jag ute så sent att när jag väl kom hem blev middagen en smörgås. På tisdagen var jag hemma redan vid klockan 19 och orkade laga den lax- och avokadosallad som redan var planerad.
Lax- och avokadosallad med Quinoa
Loggade cacher
Torvalla
Vobba - Handen
Handen järnväg 1
To Älgskit
Traditional Stash

Barnvänliga cacher
Torvalla
Vobba - Handen
Handen järnväg 1 (hyfsat barnvagnsvänlig, om man står ut med lite gupp i grusbanan)

Happy hunting!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar