onsdag 8 maj 2013

Min födelsedag - geocaching i Paradiset runt Långsjön och Svartsjön

På min födelsedag den 6 maj hade sambon min (Pain Reaper) tagit ledigt (han har ledigt hela veckan för att fiska men just måndagen ägnade han åt mig och jag fick bestämma helt vad jag ville göra). Jag hade i förväg sett ut ett område som jag ville bege mig till för att geocacha. Jag har inga problem med att bege mig ut i skog och mark ensam och geocacha eller plocka bär eller svamp eller vad som nu lockar, men Paradiset i Huddinge ligger så pass långt in i skogen att jag kände att jag ville ha sällskap.
Planen var att ta cyklarna dit och sen gå runt i en slinga som skulle finnas där.

Sambon hade denna matsäck med sig, jag hade två rejäla mackor glutenfritt havrebröd.
Efter att ha sovit ut, ätit frukost och efter att Pain Reaper hade fixat sin cykel kom vi iväg ganska sent på dagen (runt lunchtid). Det tog nästan två timmar att cykla till Öran där vi tänkte parkera våra cyklar. Det borde inte tagit så lång tid, men dels tog vi en väg till Västerhaninge som var lite av en omväg, sen tog vi cykelvägen till Öran som visade sig vara rätt backig och lite av en omväg den också. När vi väl kom fram till Öran vid tvåtiden var all frustration över terrängen och cyklandet som bortblåst och vi hittade vår första cache för dagen.
Efter det njöt av första delen av vår matsäck på en berghäll vid sjön innan vi begav oss mot Paradiset och Långsjön.
Den här bilden är tagen en bit bort från dagens första cache: Öran.
Öran från söder: Till höger på bilden ser ni hällen vi lunchade på.
Utsikten norrut från vår matplats.
När vi skulle gå vidare upptäckte vi till vår glädje att den sträckade linjen på kartan var Sörmlandsleden och att vi kunde följa den hela vägen till den slingan vi skulle gå runt Paradiset.

Örans södra ände, här tog vi vänster mot Paradiset...
Typisk terräng längs med sörmlandsleden.
Ett jakttorn apropå ingenting, ett välbyggt sådant.
Svartsjön var vacker i solens sken.
Det tog oss 1 1/2 timme att vandra från våra cyklar till Sameslingan vi skulle ta runt Paradiset. Jag använde träningsappen Endomondo för att kunna ha koll på vilken väg vi tog och hur lång tid varje etapp tog så att vi skulle kunna ha bra koll på när vi skulle behöva bege oss tillbaka för att hinna hem innan mörkret föll. Som tur är blir det mörkt rätt sent såhär års, så vi skulle hinna med iaf några cachar även om vi inte skulle hinna ens halva rundan jag hade sett ut.
 Vi hittade en skylt och kunde orientera oss mellan sjöarna.
Långsjön reflekterar solljuset.
Sameslingan som går runt Paradiset.
Jag visste inte att Paradiset var ett naturreservat men insåg det när jag såg träd med en vit rand på, den vita randen brukar innebära gränsen till ett skyddat område. Vi tog två cachar längs med Sameslingan (paradiset runt #11 - Stockholms län & paradiset runt #10 - Stockholms län) innan vi beslutade oss för att äta andra halvan av vår matsäck. Vi hittade en bra sten mitt i ett ett område mellan slingan och Långsjön som vi satte oss på och njöt av utsikten.
Utsikten över Långsjön där vi åt andra halvan av matsäcken.
När vi satt där och såg ut över växtligheten och vattnet bakom så fick jag syn på en träkonstruktion inte så långt bort, då insåg vi att vi var bara några hundra meter från vindskyddet och grillplatsen - och här satt vi på en sten. Det var ju lite ironiskt, men vår naturupplevelse kändes mer äkta här på stenen.
När vi gick vidare gick vi till vindskyddet och tog oss en titt. Här hade någon glömt ett liggunderlag och vi fyllde i våra namn i vindskyddets gästbok. I gästboken kunde vi se att en och samma person hade varit här tre gånger senaste veckan, och han hade fyllt i vattentermperaturen... vi undrade, hade han verkligen badat? Enligt uppgifterna var vattnet endast 10°C varmt som varmast och det var dagen innan.

Vindskyddet längs med Långsjön.
Vindskyddet med grillen i bakgrunden.
Pain Reaper blev eld och lågor över denna lilla oas mitt i skogen och planerar att återkomma med spö och drag vid ett senare tillfälle. Med största sannolikhet kommer jag då att göra honom sällskap och fortsätta geocachandet längs med sameslingan medan han hoppas på fiskelycka. 

Efter detta korta uppehåll vek vi av från sameslingan för att följa en stig runt Långsjön som (förhoppningsvis) skulle leda oss till de två cachar som vi hade beslutat skulle bli dagens sista innan vi begav oss tillbaka mot cyklarna vid Öran.

Det är härligt att vara så nära vatten och ha sån underbar utsikt hela tiden. Vi hittade våra två cachar (Hint 1/3 & Heather's Hip Replacement Box) längs med sjön och munhöggs om huruvida spillningen vi hittade i skogen kom från Rådjur eller inte. Jag hävdade att det var rådjursspillning, men Pain Reaper vägrade tro att det var det. Jag vill gärna tänka att jag vann argumentationen eftersom att han inte kunde komma med något förslag alls på vad det skulle vara istället. Efter detta hade vi sen turen att finna vår väg tillbaka längs med Sörmlandsleden (trots att vi nu befann oss på andra sidan sjön) hela vägen till cyklarna.

Näst sista cachen var en liten bit in i skogen längs med Långsjön.
Sista cachen var den svåraste att komma till.
Cykelvägen hem tog endast en knapp timme eftersom att vi nu hittade en rakare och bättre väg genom Lugnet och vidare längs med Nynäsvägen.

Som vanligt är markeringarna km vi gått och vid 0 stod cyklarna.
Jag har haft en underbar födelsedag tillsammans med min underbara pojkvän, den kunde inte vart bättre!

Loggade cachar
Öran
Paradiset runt - #11 - Stockholms län
Paradiset runt - # 10 - Stockholms län
Hint 1/3
Heather's Hip Replacement Box

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar