onsdag 15 maj 2013

Åva, 12 maj

På söndagen kunde jag återigen bege mig ut för att geocacha. Den här gången hade jag sikte på tre stycken cachar, den första var slutmålet för en multicache och de andra två var traditionella cachar ute vid Åvaviken. Jag planerade att ta cykeln så långt jag kunde och sen gå sista biten. Jag var inte säker, men hoppades kunna ta cykeln i skogen mellan Tyresta by och Åvavägen. Det gick, men jag fick lyfta cykeln ett par gången över nedfallna träd och så var "vägen" inte den bästa för min city bike med massor av natursten att skumpa på.

Träd i vägen...
Haningekartan fram...
Bommen till vänster viar vägen jag kom ut ifrån och efter att ha
kollat kartan fortsatte jag framåt på Åvavägen som ni ser.
När jag väl nådde Åvavägen blev det till att ta fram kartan (Haningekartan) på vilken jag hade kryssat i platsen för koordinaterna från multicachen. Jag vet inte om det inte går (?) eller om jag bara inte lärt mig hur, men jag kunde inte skriva in koordinaterna i Geocachingappen och google maps kartor är inte så bra och kräver ständig uppkoppling för att användas i fält så jag hade varit smart nog att göra ett kryss på min fysiska karta. Inte för att det hjälpte, jag tror att jag har räknat rätt men multicachen i fråga har ingen Geochecker så jag vet faktiskt inte. Hittade ingen cache utan fick spara denna till en annan gång.

Jag lämnade reservatet bakom mig innan jag nådde Åvavägen,
men nu kom jag in i det igen...
Gegrafen i mig älskar berg, dalar och vattenlopp.
Ett miniatyrexempel på min favorit bland vattenlopp;
meanderloppet. Jag älskar att studera hur vattnet påverkar
omkringliggande landområden.
Infarten mot Stensjön.
Jag cyklade vidare mot Åvaviken. På vägen dit kom jag fram till infarten mot Stensjön och när jag kollade på klockan såg jag att det snart var dags för första delen av matsäcken. Jag tog fram mobilen och kollade om jag missat några cachar i närheten av sjön som jag kanske skulle kunna ta och få en anledning att bege mig på en liten promenad för att hitta ett trevligt lunchställe. Jag fann att det i närheten av sjön skulle finnas info för att räkna ut koordinaterna för multicachen Picadilly Circus - Tyresta National Park så jag parkerade cykeln vid parkeringen och begav mig av.

Det största bävernäste jag sett i år.
Brandområdet...
Stensjön.
På vägen gick jag igenom brandområdet och fascinerades än en gång av hur landskapet förändras. Sist jag var här fick man slå sig igenom sly, buskar och annan låg växtlighet, den här gången har naturen inte riktigt hunnit slå ut i blom ännu och landskapet ser kalt ut, på gränsen till livlöst. Till min glädje såg jag att gränsen för där växtligheten tar fart igen har flyttat sig längre in i det branddrabbade området. Förödelsen tas sakta men säkert över av liv igen.

Jag åt min lunch medan jag räknade ut koordinaterna för denna multicache i min lilla anteckningbok och gav mig sen av tillbaka mot cykeln för vidare färd mot Åva.
Tillbaka vid cykeln fann jag att man skulle kunna följa Sörmlandsleden till Åvaviken men jag valde att istället ta cykeln längs med Åvavägen.

Jag bommade på cachen GuzziCache #4 (Öringen) eftersom att min GPS inte riktigt ville göra annat än att hoppa - 4 meter hit, 21 meter dit, 17 meter dit, 8 meter hit. Suck!
Den spårbara Geokretyn jag lämnade i cachen.
Åva kåtor.
Jag parkerade cykeln vid parkeringsplatsen vid koordinaterna för GuzziCachen och följde Sörmlandsleden i riktning tillbaka mot Tyresta tills jag kom till Åva kåtor. Här fann jag, till min stora förtjusning, cachen med samma namn: Åva kåtor. Det var ett härligt avslut på dagens cacherunda att äntligen kunna logga en cache. Jag lämnade en spårbar GeoKrety och åt resten av min matsäck innan jag begav mig av tillbaka mot cykeln. På vägen tillbaka träffade jag ett gammalt par, samma par som jag hälsat på när jag gått mot kåtorna. De frågade om jag gått vilse men jag sa att "Nej, jag skulle bara till kåtorna och tillbaka" och de tittade på mig som om jag inte vore riktigt klok.

Något annat som fascinerar mig; kullerstensfält.
Åvaviken.
Jag övervägde att leta efter några fler cachar längs med Åvavägen på vägen hem, men eftersom att jag hade en tid att passa fick de 3 milen på cykel och 9km till fots som jag skulle rört mig när jag väl var hemma räcka för den här dagen. Drygt sex timmar var jag hemifrån och eftersom att jag hade gett mig av redan kl 9 på morgonen hade jag hela eftermiddagskvällen framför mig.

Dagens loggade cache
Åva kåtor

Happy hunting!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar