måndag 20 maj 2013

Sörmlandsleden etapp 4, 17 maj

På Norges nationaldag tog jag mig an en liten del av Sörmlandsleden etapp 4. Jag startade vid Svartbäcksgränsen några km från Tyresta by och gick av leden i Handen, vid Spårcentralen bakom Brandbergens industriområde. Den här dagen hade jag bara en cache i sikte; Hem ljuva hem. Målet med hajken var att upptäcka naturen och cachen skulle bara bli en extra bonus.

Jag startade min vandring i utkanten av Tyresta naturreservat
och här ser man verkligen hur tydlig gränsen är i naturen.
Utanför reservatet har området "gallrats" och i reservatet
(till höger/bakom i bild) får naturen fritt spelrum.
Ännu en bild som visar hur naturen får fritt spelrum i reservatet,
träden får ligga kvar där de faller och blir till nytta för så många
olika djurarter.
Sörmlandsleden utmärks med röda band runt träden.
En skymt av Skutan.
Skutans hästar.
Jag var inte direkt beredd på att möta Skutans får mitt på
gårdsplan, respektingivande djur, verkligen.
Skutan.
Björken i mitten på bilden håller upp en annan
björk och gnisslandet när vinden gnider de mot
varandra är öronbedövande och fick mig att tänka
på en riktigt gammal dörr som öppnas och stängs
- en aning spooky.
Den här fågeln uppskattade inte när jag försökte svara på hans
språk, han slutade vissla, tittade snett och begav sig raskt av.
Terrängen i närheten av cachen.
Dagens vandringssträcka i kilometer.
 Dagens cache hittades men jag förstod inte hur eller var jag skulle logga så det fick bli en DNF - Did not find på denna just denna dag. 

Happy hunting!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar