söndag 16 juni 2013

Tar tillfället i akt - Västerhaninge 16 juni

Fr.o.m. idag och sex dagar framåt är jag kattvakt åt en väninna som bor i Västerhaninge. Jag tar cykeln dit en gång om dagen, vilket tar ca 30 minuter enkel väg, och naturligtvis har jag sett ut ett helt gäng cachar som jag kan ta "när jag ändå är i krokarna". Idag letade jag efter 7 stycken och fann 5 av de, yeay! Jag tänkte dela med mig av de jag fann.

Sibiren var en cache som jag upptäckte att jag inte riktigt var klädd för, min hjärna måste gjort något annat när mina ögon läste beskrivningen och kollade igenom D/T (Difficulty/Terrain). Mest var det skorna som var fel, men jag bestämde mig för att ge den en chans och tur var väl det! Riktigt trevlig cache mitt i skogen, precis sånt som den här Skogsmusan tycker är allra trevligast.

Gammalt telefonskåp var just precis ett gammal telefonskåp. GPSen gav nolla helt åt fanders, men jag såg telefonskåpet och sen var cachen inte så svår att lokalisera.

Det är så himla tråkigt när CO (t.ex. i fallet med Gammalt telefonskåp) antar att alla geocachare har tillgång till bil och ger ledtrådar eller beskrivning utifrån det. Väldigt ofta lämpar sig bilvägarna inte alls för cyklister, verkligen inte denna motorväg. På cykel kommer jag ofta från ett helt annat håll och blir oerhört förbryllad av information/ledtrådar som har med bilar att göra.

Slow down!!! var en cache som jag funderar på att ge en favorit - dels för placeringen, dels för utförandet och dels för den annorlunda behållaren... men jag tror jag håller på den poängen jag samlat ihop hittills ett litet tag till.

i-Hålet känns som en sån cache som jag själv skulle kunnat lägga ut, den var väldigt lätt att hitta både tack vare namnet och tacke vare de utmärkta koordinaterna.

i-Hålet låg enligt kartan i min app i ett litet skogsparti bakom ett villaområde. När jag väl kom dit låg detta skogsparti i själva verket mellan två bostadsområden. Det enda bostadsområdet såg riktigt nytt ut, vilket får mig att undra hur ofta kartorna uppdateras... Mellan i-Hålet och nästa cache passerade jag en hel den vägar som inte fanns med på kartan.

Nästa och dagens sista cache blev Mulstabron som ligger vid en bro som invigdes så sent som nu i vintras. Jag tycker det är riktigt kul med cacher som visar en till nya platser, såna platser som man annars inte skulle tagit sig till, eller tagit sig till men inte funderat eller reagerat över. Den här bron skulle jag nog bara passerat utan minsta tanke om det inte hade varit för den här cachen.

Efter Mulstabron kollade jag på klockan och bestämde mig för att det var dags att dra mig hemåt, klockan var ändå halv nio och jag hade inte fått i mig någon middag ännu. Jag tog Kustlinjen tillbaka till Västerhaninge och därefter Nynäsvägen till Handen innan jag vek av på Vallavägen för att komma hem.

Förhoppningsvis blir det lite fler loggade cacher söderut kommande vecka.

Loggade cacher
Sibiren
Gammalt telefonskåp
Slow down!!!
i-Hålet
Mulstabron

Barnvagnsvänliga cacher
i-Hålet - Det finns bra cykel- och gångvägar ändå från Västerhaninge station hela vägen fram till denna cache

/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar