torsdag 20 juni 2013

Dagsutflykt med väninna, ungar & hund, 19 juni

Igår var det onsdag och efter förra veckan då vi inte kom ut som vi ville såg vi båda (jag och gitte.m) fram emot vår planerade dagsutflykt. Jag hade med mig GeoTerriern och gitte.m hade (som vanligt) med sig sin nu 8-månaders dotter i vagn, nu har hennes 6-åring sommarlov och ville följa med.

Vi var riktigt peppade och hade förberett med massor av matsäck, vatten och glädje.
Vi började med en mystery cache - Scouten - som vi båda hade löst tidigare och försökt oss på att hitta för ett par veckor sen. Vi skämtade innan om att 6-åringen säkert skulle hitta den med en gång till skillnad från oss som letat i nästan en halvtimme utan resultat. Jag satte mig på en bänk med hund och vagn medan 6-åringen följde med sin mor mot nollan och när de kom tillbaka direkt trodde jag att något var fel, men det var helt rätt - han hade hittat den!

Glad i hågen gick vi vidare mot nästa cache på dagens lista. Vi hade en lista men inga riktigt förhoppningar om hur många vi skulle hitta, vi tänkte att det är ju barnens ork som avgör hur dagen blir. En rolig liten rackare är en traditionell cache som jag har cyklat förbi flera gånger, men min GPS nollade lite off, kändes det som, och eftersom den ligger i ett bostadsområde har jag inte velat göra mer skada än nytta genom att leta än här och än där. Har har letat runt men inte velat stanna för länge på samma plats, vill inte att de boende i området (som i och för sig med största sannolikhet är medvetna om cachen) ska tro att jag rekar för något annat än geocaching...
Med sällskap av både hund, barn och vagn kändes det lite bättre och mer uppenbart att vi inte var presumtiva inbrottstjuvar och den här gången fick jag syn på den helt plötsligt och gitte.m kunde hämta cachen för loggning.

På vägen mellan En rolig liten rackare och nästa cache visste jag att det fanns en som hette Traditional stash. Den hade jag loggat tidigare så nu hjälpte jag GeoTerriern att vakta bebis och vagn medan gitte.m och 6-åringen gav sig iväg på skattjakt. Ett antal myggbett senare var cachen loggad.

Nu var det dags för lunchpaus och vi valde att luncha mitt i ett bostadsområde eftersom att 6-åringen gärna ville ha en lekplats i närheten.

I området skulle det sen finnas ett TB-hotell med några Travel bugs som jag och gitte.m ville kolla in och se om vi skulle kunna hjälpa någon på vägen mot sitt mål. Det roliga med Travel bugs tycker jag är när de har ett syfte, som den förra jag fann och placerade ut som ville besöka olika fiskevatten. Den här gången fann jag ett Blow hole, en TB som såg ut som Späckhuggare och vill till olika hav, gärna med bifogade bilder. Jag hoppas att snart kunna göra en utflykt några mil österut och låta hen besöka Östersjön.
Den här cachen tog det tid innan vi fann, lagom till vi hade gett upp och skulle bege oss vidare fann gitte.m denna oerhört fyndiga, och ändamålsenliga burk.

Sen var det dags att bege oss hemåt. Vi bestämde oss för att ta en cache som låg vid vägen och sen ta bussen från närmaste busshållplats, som råkar ha samma namn som cachen: Djurgårdsplan.
Den här cachen blev vi först inte kloka på, sen sa 6-åringen att "men där kan den väl vara?", gitte.m kände efter och visst var den där! Barn är kloka ibland. Just det här barnet är klokt rätt ofta faktiskt.

Sen tog vi bussen hem och nu hade jag loggat totalt 99 cachar, så nästa inlägg kommer handla om nummer 100!!

Dags att ta fram GPSen så vi vet vart vi ska.
På bilden: 6-åring, vagn med bebis, gitte.m & GeoTerrier.
Kärleken mellan 8-månaders lilla M &
GeoTerriern är ömsesidig.
Att vakta vagn & bebis är en uppgift som inte ska förringas
och som ger GeoTerriern enorm tillfredsställelse.
Travel bug Blow Hole.
Loggade cachar
Scouten
En rolig liten rackare
Vendelsö TB-hotell
Djurgårdsplan

Barnvagnsvänliga cachar
Scouten (om man har någon som vaktar vagnen en stund)
En rolig liten rackare
Djurgårdsplan

Happy hunting!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar