torsdag 22 maj 2014

Tullinge, 21 maj - Första gången för Linda!

Jag blir alltid lika glad när någon av mina vänner visar intresse för geocaching. Det är ju en sån underbar hobby. Man får vara ute, hela dagar om man vill. Man får frisk luft och motion (iaf vi som promererar eller cyklar för att vi inte har bil - och för att det är kul och skönt!).

Linda och jag har pratat några gånger om att bege oss ut tillsammans, och nu blev det äntligen dags. Hon har utsett mig till sin geocache-lärare, vilket passar mig alldeles utmärkt.
Den här första gången gav vi oss ut en eftermiddag i hennes hemort Tullinge.

Först letade vi efter Tullingeberg construction, men där gick vi bet. Det kändes som om vi var helt fel ute då terrängfaktorn va angiven som 1,5 medan det kändes som om vi snarare befann oss på 2,5. Efter den begav vi oss mot Tullingeberg, där vi också gick bet. Vi letade och letade, men även här känds terrängfaktorn för lågt satt och förutom en åskledare fann vi ingenting. Sen kollade vi på kartan efter nästa närmaste att ge oss efter. Då vi såg att även Tullingeberg slope var utlagd av samma CO som föregående två och denne "omaster" helt klart inte tänker som oss så letade vi vidare efter någon av en annan CO.

Vi bestämde oss för Järnåldersgravarna, Iron age grave field, och med gott mod satte vi av till fots.
Vi bestäme oss för att komma från det håll som vi tyckte såg bäst ut på kartan, vilket innebar en hel del klättring. På vägen därifrån fann vi en enklare stig, naturligtvis.
Fann vi den då? Jajamensan! Linda fann sin första cache! Wohoo!
(Men jag tjooade nog mest tror jag.)

Linda med sin första funna cache!
Efter den första cachen kände vi att vi var igång på riktigt. Men vi hann bara en till innan klockan slog kvart i sju och magen började kurra. Näst på tur blev Bron vid ån. Här visade GPSen helt galet, både iPhonen och min Garmin så vi fick ta en ny titt på terrängfaktorn då ingen ledtråd fanns. Med hjälp av terrängfaktorn, och en hel del erfarenhet från min sida, fann vi snart även denna.

Utsikt över dammen.
Utsikt över ån.
Alltid lika glada Skogsmusan.
Alltid lika coola Linda.
Nästa gång vet vi inte vart det bär, men det blir snart! Linda is hooked!
Happy hunting!
/Skogsmusan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar