tisdag 6 maj 2014

Nicksta, 26 april - Geocaching i Vildsvinsland

Till Nicksta kan man ta sig med Pendeltåg J35 mot Nynäshamn, man går då av vid Nynäs gård och följer sedan gångvägen längs med spåret söderut och kommer till Nickstabadet.

För ett par veckor sen bestämde jag och min sambo (Pain Reaper) oss för att bege oss ut till Nicksta för att logga cacherna längst ut på udden som jag inte tog när jag var ute med GeoTerriern i augusti förra året. Vid det besöket var vi raskt tvungna att bege oss hemåt efter att GeoT var nära att hamna i närkontakt med ett av vildsvinen som huserar där ute. Den här gången lämnade jag alla eventuella fyrbenade cacharpolare hemmavid och tog istället med en tvåbening och min bästa vän - självförsvarssprayen. Tanken var att om vi skulle råka i närkontakt skulle vi kunna förblinda svinet och därmed förvirra honom/henne tillräckligt länge för att kunna ta oss en bra bit bortåt och uppåt.
Som tur var behövde vi aldrig använda sprayen. Vi såg inga svin, men vi hörde på fåglarna i området hur svinen rörde sig över området - främst det område som är tättbevuxet med planterad gran. Och som ni kan se i bilderna nedan så fann vi flera tecken på att vildsvinen finns och att de är många. Vi fann galet många spår av både stora och små svin, så vi var perhört försiktiga och hoppades innerligt att vi skulle slippa hamna mellan en sugga och hennes ungar.

Den här rundan var första "riktiga" rundan med min nya Garmin etrex 30. Vi hade laddat ner nya terrängkartor och fört över alla dagens cacher till enheten. Jag måste säga att jag vart en aning besviken på kartorna just i denna område, men vi lyckades med en kombo av min Garmin och sambons iPhone att planera våra steg.

Vi slapp som sagt närkontakt och fick en härlig dag till skogs. Vi var ute i ungefär 6 timmar och loggade sex cacher:

NJM Nynäshamns Järnvägsmuseum
Vi började här. Efter några knix med GPSen lyckades vi lokalisera cachen som sambon, som är några tum längre än mig, lyckades få tag på utan problem. Jag får nog ta och köpa mig en skräpplockare. CO tyckte att jag skulle köpa en pall och gå runt med... Då skulle jag verkligen inte se mysko ut.

STF Vandrarhem Nickstabadet
Den här letade jag efter även sist, men fick då ge upp pga för mycket semestrande mugglare. Den här gången var det inte lika mugglartätt så vi kunde leta i lugn och ro. Den här cachen var nog den som krävde mest tid för att finna, men när vi väl fann den kändes det... riktigt bra. Ni vet vad jag menar. Den där kicken när man har sökt och sökt och till slut finner. Aaaah.

Molly
Den här cachen var faktiskt lite rolig. Vi hade inte riktigt sådär jättebra höjdkurvor i GPSens karta så vi gick och gick och sen gick vi uppåt och sen är vi helt plötsligt 19 meter från cachen, när vi står vid ett brant stup. Vi lyckades finna en bra väg ner till slut, och det är ju en av de härliga utmaningarna med geocaching - att finna vägen till cachen. Det här faktiskt rätt så härligt att komma från fel håll, även om det kan vara rätt frustrerande just där och då.

Seppy
Oj oj oj, här började vi verkligen närma oss Vildsvinsland, spåren tätnade och inte alltför långt härifrån fann vi ett lårben från ett vildsvin. Vi blev så oerthört fascinerade men också ännu mer försiktiga, och det kändes bra att vi nu skulle bege oss mot högre höjder.

En annan vy
Åh, vilken härlig utsikt! Här stannade vi och åt vår andra halva av den matsåck vi hade tagit med oss. Vi stannade ett bra tag och bara njöt av utsikten. Här fann vi härliga spår efter rävar, och så råkade vi även på termiter.

Vy Nickstaviken
Den här tog vi på vägentillbaka mot pendeltåget. Den här försökte jag mig på sist, men då bestämde jag mig för att det var för riskabelt att ha hunden med sig. Var han lös så var jag rädd att han skulle snubbla och falla neråt, och var han kopplad var jag rädd att han skulle dra till så att jag istället var den som föll. Han var alldeles för exalterad för att lyssna på "stanna" och "vänta". Den här gången var det istället min höjdskräck (ja, tyvärr) som satte käppar i hjulen, så sambon var den som fick leta mest febrilt. När han väl hade lokaliserat den kunde jag bege mig till platsen och logga jag med.
Här korsade vi gränsen mot Vildsvinsland. Brr!
All mark till höger på bilden är helt och hållet uppluckrad av
vildsvinen...
Rejäla spår!
Här ser ni ett spår i fh till min sambos hand.
Min sambo är nästan 180 cm lång så ans hand är inte liten.
Mina kängor har storlek 37 och min sambos har storlek 43...
Lårbenet var stort som min sambos underarm.
Här stannade vi och fikade innan vi begav oss tillbaka för att ta
Vy Nickstabadet innan vi gick hemåt.
Utsikten var fantastisk...
Ser ni spåren efter att räven har vässat sina klor?

Happy hunting!
/Skogsmusan





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar