måndag 26 maj 2014

Kärrtorpsspåret, 25 maj - med Linda bland myrorna

Jag, Skogsmusan till vänster och Linda (Liana86) till höger.

Ja, fy vad det var myror i den skogen! Flera gånger tog jag chansen att säga "varsågod" när Linda erbjöd sig att få fram en cache. Tror aldrig jag har behövt springa på plats så mycket som under den här rundan.

Karta över Nackareservatet.
Vi tog som sagt tunnelbanan till Kärrtorp och sen gick vi till fots mot Kärrtorpsspåret, som på kartan ovan är prickat i blått. På vägen dit tog vi två cacher som helt enkelt låg på vägen. Den första som hette Björkhagen eller Kärrtorp? var en oerhört enkel cache att finna, vilket boostade självförtroendet lite och kändes jättebra såhär i början av eftermiddagen.

Nästa var lite klurigare, mest för att korrdinaterna var riktigt förbryllande. Sen fastnade vi nog också alldeles för mycket vid namnet Understenshöjden. När vi till slut hittade den var den på en plats vi nog aldrig hade kommit på att leta på. Jag fann den av ren slump.
Men det här cachen var mer än bara en låda, den gav en inblick i något som jag inte hört talas om sen jag läste Miljöteknik - Ekobyn i Björkhagen (som tydligen heter Understenshöjden). Jag minns den i samband med ett projektarbete. Byn byggdes 1996 och firade således 10 år när jag läste Miljöteknik. Det var rätt intressant att nu få veta lite om hur utfallet blivit, t.ex. att man tyvärr inte har lyckats hålla energiförbrukningen så pass låg som man från början hade hoppats.

Efter detta var vi nu äntligen påväg in i reservatet. Jag hade aldrig varit i den här delen tidigare och hade således aldrig gått denna slinga förr. Jag blev lite besviken på att det var en såpass bred gång- och cykelbana, men jag blev inte direkt överraskad, när jag tänkte efter så påminde den om spåret i Lännaskogen. Och jag antar att båda dessa har, precis som Maxi-slingan runt Nedre Rudasjön (Rudans naturreservat), handikappanpassat - något jag naturligtvis är för. Det fanns ju mycket skog att vandra i vid sidan av och runtomkring för den som vill gå lite mer off trail. Såg även några cacher på kartan som troligtvis (och förhoppningsvis) ligger lite mer off trail.

Kärrtorpsspåret är en slinga på 10 + 1 cacher. 10 traddar (traditionella cacher) med ledtrådar som ska hjälpa en att räkna ut koordinaterna till en finalmyst (mystery cache). Nu hade vi lite otur, en av traddarna hade en nyligen bytt loggremsa som saknade ledtråd/kod. Så när vi skulle räkna ut koordinaterna till mysten fattades en siffra, och med tanke på antalet alternativ det gav för slutmålet så valde vi att testa EN men där fanns inget så då gav vi upp - för den här gången. Jag skrev i den aktuella traddens logg på nätet att koden saknades och gjorde även en notis på mysten på nätet att en av koderna var borta. Jag övervägde att göra en Need maintenance-logg på mysten men jag tänkte att förhoppningsvis fattar CO ändå att något är galet. Kan ju faktiskt vara så att den koden inte behövs och att det är vi som missuppfattat något. Jag hoppas på någon form av reaktion så att vi kan försöka på nytt med den mysten jag och Linda.

Loggade cacher denna dag:
Björkhagen eller kärrtorp?
Understenshöjden
Kärrtorpsspåret #1
Kärrtorpsspåret # 2
Kärrtorpsspåret # 3
Kärrtorpsspåret # 4
Kärrtorpsspåret # 5
Kärrtorpsspåret # 6
Kärrtorpsspåret # 7
Kärrtorpsspåret # 8
Kärrtorpsspåret # 9
Kärrtorpsspåret # 10

Vi valde att ta cacharna i spåret i "rätt ordning", d v s vi började med # 1 och avslutade med #10.
De första två som inte hörde till spåret var definitivt barnvagnsvänliga. Kärrtorpsspårets cacher är barnvagnsvänliga om man håller sig till spåret och om man är två så att en kan gå in åt sidorna och leta efter cacharna. De flesta är rätt nära spåret, men det kan vara bra att ha någon med så man kan släppa vagnen med blicken och sätta på sina GC-ögon.

Här står jag under ett träd bakom
Understenshöjdens Ekoby. Riktigt fint
promenadstråk längs med Kärrtorps IP.
Happy hunting!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar