måndag 26 augusti 2013

Hundrundan #1-7 (Traditional caches)

Välkommen till Hundrundans geocachar i Jordbro skogar. Cacharna har olika svårighetsgrad och terrängfaktorn varierar från 1,5 till 3,5 och ska du ta alla behöver du ta med dig ett par gummistövlar eller vattentäta skor. Elljusspåret är ca 2 km långt och cacharna finns jämnt utplacerade längs med men inte direkt på spåret.

Hundrundans cachar finns i skogarna mellan Väg 73, Sommarbo och Kvarntäppan. I de här skogarna spenderade jag oerhört mycket tid när jag själv bodde i Jordbro och hade hunddagis. Min far bor fortfarande kvar och jag besöker skogarna här med jämna mellanrum. Längs med elljusspåret måste hundar vara kopplade och eftersom att det är tillåtet för hästar med (ofta väldigt unga) ryttare från Kvarntäppans gård att traffikera skogarna ganska fritt så rekommenderas att hundar hålls i koppel eller lina så att ingen, varken hund eller häst, skräms i onödan.  Jag har valt att lägga cacharna en bit ifrån spåret då spåret ofta beträds av joggande smugglare både på två och fyra ben.


Så lyder den beskrivande texten på alla 7 cacher och sen har jag lagt till ett stycke till varje cache som beskriver lite mer om just den cachen; t.ex. om man behöver gummistövlar eller om det är något man behöver tänka på. 

FTF = First to find. STF = Second to find. TTF = Third to find.

Det var kul att följa de första loggarna på dessa cachar. Det blev tydligen lite av ett minievent med ett flertal geocachare som träffades (av en slump) och tävlade mot varandra. Såhär i efterhand önskar jag att jag hade ens haft en aning om att alla skulle kunna publiceras så snabbt och samma dag - då hade jag försökt stå där och välkomna och gratta alla som kom till spåret för att leta cachar. Hälsat på glada geocachare och få ta del av stämningen och "eventet".

Cacherna i serien är följande:

Hundrundan #1 - Välkommen! - Den här cachen välkomnar cacharen till rundan, den är en mikro utan penna.  
FTF gick till fjällripa. STF gick till Ramskog. TTF gick till smedhalvan.

Hundrundan #2 - Mossigt - Den här cachen hade jag problem med när jag skulle lägga ut den. Det hette från början "Barrigt värre", men granen namnet syftade på var i tio vårdslöst upphuggna delar när jag kom till platsen, så jag fick lägga cachen mer än 20 m bort, döpa om den och ta nya koordinater.  
FTF gick till fjällripa. STF gick till Ramskog. TTF gick till irvemania & Ken68n.

Hundrundan #3 - Öde ö - Första gången jag rekade för dessa cacher var för nästan precis två månader sen, och mycket hinner helt klart hända på en säsong. Den här fick samma koordinater men fick en mindre uppenbar placering än tidigare tänkt. Den här cachen har högst terräng helt enkelt för att vår, höst och under regntider kan man nästan behöva vada för att nå den.  
FTF gick till fjällripa. STF gick till irvemania & Ramskog. TTF gick till smedhalvan & Ken68n.

Hundrundan #4 - Snedvridet - Den här platsen hade också förändrats en del sen sist, men jag tycker ändå jag fann en bra placering och rätt typ av burk. Den har nog störst muggelrisk av alla hundrundans cacher, men jag ska försöka se till alla cacherna med jämna mellanrum.
FTF gick till rekordmånga: irvemania, fjällripa, Ramskog, smedhalvan & Ken68n.

Hundrundan #5 - Obebott - Av alla hundrundancacherna är denna min personliga favorit. Jag hoppas den också blir loggbar på vintern. Så fort första snön fallit ska jag försöka bege mig ut och se efter... och sen försöka sudda ut mina egna spår.
FTF gick till fjällripa, Ramskog & smedhalvan. STF till Ingenjörn.

Hundrundan #6 - Genvägen - Den här cachen tycker jag personligen är den lättaste att hitta så jag blev förvånad när jag imorse fick ett mail om en DNF (did not find). Jag ska ge mig ut idag och hoppas att den ligger där den ska.
FTF gick till fjällripa, Ramskog & smedhalvan. STF gick till Ingenjörn.

Hundrundan #7 - Trollet vid bäcken - Den här platsen får mig att tänka lite på Bockarna Bruse och andra barnsagor om troll och andra skogsväsen. När jag såg ut platsen i juni var vattnet rätt högt, till skillnad från igår då bäcken nästan hade torkat ut helt. Jag hoppas att den inte ska hamna under vatten med vårfloden nästa år. Jag får ha koll helt enkelt.  
FTF gick till mtekla, Ken68n & irvemania. STF gick till fjällripa, Ramskog och smedhalvan.

När jag skriver att jag ska ha extra koll på vissa cacher så menar jag att jag ska ha nya burkar, loggremsor/böcker mm hemma för att snabbt kunna ersätta om något blir blött, mugglat eller förstört av väder och vind.

Efter dagens första loggningar, och några idag, har jag fått veta att GZ (ground zero = "nollan") på de flesta cacher kunde vara lite mer precis. Jag har haft problem med den GPS jag använder men trodde inte att problemen var såhär stora. Förhoppningsvis kommer jag kunna låna en annan av en vän nu i veckan så att jag kan ge mig ut och kolla läget och förhoppningsvis få bättre värden. Felmarginal på upp till 5 m tycker jag är ok, men när någon skriver att de hittade cachen 17 m från sin nolla med en garmin, då känns det som om något gått rejält åt fanders. Jag vill ju inte att folk ska tröttna på rundan halvvägs igenom för att GZ gör det för jobbigt.

Det är inte alltid lätt att vara CO (cache owner), men 99% av tiden är det iaf roligt.

Happy hunting!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar