onsdag 14 augusti 2013

Höstpremiär med GeoTerriern - Geocaching på hemmaplan, 13 juli

Det har varit lite lågsäsong här på bloggen av två anledningar. Den första är att jag faktiskt inte har cachat så mycket, när andra tar semester för att cacha har jag tagit semester från cachandet och umgåtts mer med min sambo som annars jobbar såna tider att vi inte kan umgås så mycket. Den andra anledningen är att de få rundor jag kommit ut på har jag inte haft tid att blogga om just pga semestern.
Men nu är jag tillbaka.

Det här första inlägget handlar om gårdagens geocaching med GeoTerriern, gitte.m och hennes två barn 9 månader & 6 år. Sommarens geocaching kommer jag blogga om lite allteftersom.

Jag och gitte.m tog vovve, barnvagn och glad sexåring, matsäck och regnkläder i packningen och gav oss iväg för att hitta några cachar som låg i närheten av skolor. Vi tänkte att det var bäst att passa på nu eftersom skolorna är fulla med mugglare igen fr o m nästa vecka.

Vi började med Vendelsömalms IP och jösses vad vi fick leta. Det tog ett tag och medan jag satte mig ner bredvid vagnen och GeoTerriern och lät gitte.m med son leta så fick mitt nya perspektiv mig att se en liten detalj som gjorde loggandet möjligt. Här passade jag på att droppa en TB jag burit på några veckor nu. Jag tror alltid att jag ska komma ut och cacha snarare än det faktiskt blir av, och sen är det inte alltid man hittar en cache som är tillräckligt stor att droppa en TB i.
Lite passade kändes det ändå att jag la Key To Health i ett område med fotbollsplaner där ungar utövar sin skolgymnastik och även utövar fritidsaktiviteter såsom bollsporter och skateboarding.
Ket To Health
Efter denna lyckade loggning begav vi oss vidare mot Mårtensbergsskolan. Jag försökte hitta den i våras men då var skolan full av små ögon som såg varenda rörelse jag gjorde. gitte.m hittade den här ganska snabbt - vi har väl börjat vänja oss vid att leta efter sånt som är lite "off". Medan vi loggade den diskuterade vi hur man gör när man ska lägga ut en sån här cache. "Stealth" är det minsta man behöver.
gitte.m såg sen att en cache som jag loggat men inte hon bara skulle ligga ett stenkast bort, så vi gick dit på momangen. Hennes son hade riktigt kul när han hittade Välkommen till Mårtensberg.

Efter det här var det dags för lite lunch, vi hade gått en bra bit och alla var hunriga. Det var inte helt lätt att hitta en bänk med bord, men lustigt nog så fann vi en bara ett tiotal meter från startpunkten för dagens Mystery cache Wild wild westh.

Vi lyckades lösa dagens myst så till vida att vi hittade rätt område där cachen bör finnas, det var inte så svårt - letandet väl på plats fick oss att inse att det som gav cachen sin höga svårighetsgrad på 4 troligtvis inte var lösandet av mysten. Tyvärr fick vi gå därifrån lottlösa, vi får komma tillbaka vid ett annat tillfälle med nya ögon. Ibland fastnar man helt enkelt i samma söksätt och det spelar ingen roll hur länge man letar.
GeoTerriern bondade lite med 6-åringen den
här gången när det dök upp tillfällen för honom
att hålla i kopplet några gånger.

Nu dyker jag in här med en annan cache som jag och gitte.m loggade den 6 juli - Broarna över Gudöbroleden 4#. Och anledningen till att jag dyker in med den är för att den letade jag efter ett tiotal gånger både förra hösten och sen i våras utan att hitta någonting - jag blev cacheblind. Sen den 6 juli hörde gitte.m av sig och vi bestämde oss för att "nu djävlar anamma!"
Först försökte gitte.m sig på den men hon hann inte långt eftersom att hennes lilla dotter inte alls gillade att jag vaktade vagnen (jag hade ju inte GeoTerriern med mig), så jag gjorde ett försök och väl på plats hann jag inte mer än öppna ögonen så fann jag den!
Så kan det vara ibland, ingenting, ingenting, ketchup!

Happy hunting!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar