onsdag 28 augusti 2013

Första geocachingbesöket i Nicksta, 28 augusti

Idag fick jag lust att inte bara ta en långpromenad utan göra en lite längre utflykt, så jag packade matsäck, kängor och cachinggrejer och tog med mig promenadpolaren GeoTerriern och stack iväg. Målet för utflykten fick bli Nicksta nere i Nynäshamn. Jag har tidigare varit här för att bada och ha picknick men aldrig tagit en enda cache i Nynäshamns kommun, så det var på tiden!

Vi tog pendeln ner till Nynäsgård och sen bar det av till fots. Jag hade markerat några längs vägen ner mot Nicksta som vi skulle ta. Först skulle jag försöka mig på NJM Nynäshamns Järnvägsmuseum, men där skulle man inte vara för kort i rocken; vilket jag är, eller så skulle man ha med sig en pall; vilket jag inte hade, så det fick vi hoppa. Hoppa fick vi även göra med STF Vandrarhem Nickstabadet eftersom att det fortfarande verkar vara rejäl campingsäsong och jag bedömde att det skulle vara helt omöjligt att ta den osedd.

Så vidare mot Nicksta där det första vi gjorde var att ta en fika; lite frukt och vatten.
Väl nere vid Nickstabadet satte vi kurs mot Vy Nickstaviken och vi fann en riktigt bra väg upp mot vyn, jag var så väldigt nära cachen när två saker hände. GeoTerriern bestämde sig för att bli flamsig - och jag ville absolut inte att han skulle hoppa någonstans dit han kunde göra illa sig - och min höjdskräck satte in en aning, lite lagom yrsel sådär som inte alls är bra när man ska geocacha.
Men, vi fick iaf njuta lite av utsikten innan vi begav oss neråt mot nästa cache på lite lägre höjd.
Utsikt över Nickstaviken
Nästa cache fann vi! Vi begav oss ut i högt gräs - och tydligen vildsvinsland - för att logga Natvik. Efter den blev jag nyfiken på Fornborgen Nynäsgård. Vi hade kanske 25m kvar när vi kom till en fin liten rastplats. Här stannade vi en stund och lekte med en boll vi hade tagit med oss. GeoTerriern behövde springa av sig lite. Eftersom hundar måste vara kopplade så hade jag GeoT i lina när vi lekte. Själva cachen var sen inga problem att hitta och logga tack vare en spoilerbild bland infon. GPS-mottagningen är tydligen inte alltid tipp topp här, vilket inte är ett dugg förvånande med tanke på alla bergsknallar överallt. Jag gjorde lite maintenance på denna cache genom att byta påsen som låg runt. Det är alltid trevligt när man kan hjälpa till lite med cachar som ligger en bit off.
Tyvärr fann vi inte Fornborgen denna gång. Jag tyckte inte att jag kunde hitta en bra väg att gå uppåt och min höjdskräck började sätta in igen - vissa dagar är värre än andra när man lider av PTSD.

Efter Fornborgen ville jag gärna ge mig vidare mot Molly, men jag märkte att GeoT började bli lite flamsig igen och det kan vara farligt när man ska uppåt och måste vara sammanbundna med ett koppel, så sitället vände vi om och satte kurs mot Silvergruvan.
Ibland blir det inte som man tänkt sig - en cache på en kyrkogård?
Nej, det fanns ingen cache på någon kyrkogård, och om jag hade funderat över saken någon halvtimme tidigare så hade vi sluppit hamna helt fel.
Om jag hade kollat "Ytterliggare waypoints" i cacheinfon innan vi började gå mot den så skulle jag nog kunnat hitta och logga även denna cache idag, men nej... Jag antog att även dessa waypoints endbart skulle visa var man kunde parkera, och eftersom att jag aldrig är bilburen så brukar jag sällan bry mig om såna waypoints. Hade jag läst infon kring denna caches waypoints så hade jag som sagt, sluppit hamna helt fel, och jag hade sluppit bära GeoT över galler i marken in till kyrkogården, jag hade också sluppit se gångbanan vi följde försvinna bortom ett oöverstigligt stängsel. Gångbanan gick med största sannolikhet förbi cachen, precis som kartan sa, men vi kunde helt enkelt inte ta den vägen, så vi fick välja - gå hela vägen tillbaka där vi kom ifrån eller ge upp för den här gången.

Och efter det här fiaskot började både jag och GeoT bli lite trötta, så jag bestämde mig för att vi skulle bege oss mot stationen och tåget hem. På vägen dit kunde vi iaf avsluta dagen med en funnen cache: Nynäsgård Station.
GeoT sov hela tågresan hem och jag bara njöt av utsikten genom tågfönstret - Geograf som man är. Slutet gott, allting gott.

Jag ser fram emot ett nytt försök i Nicksta och en picknick i Fornborgen. Jag ska försöka få med mig någon så jag slipper möta eventuella vildsvin på egen hand.

Happy hunting!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar